Dia... Nur Zulfaez Rauzan

Disember ini, umurnya genap 17 tahun...tapi dia ada keistimewaan luar biasa... Dia pengamal seni & pencinta seni tegar yg sangat berbakat.... pendek kata darah yang mengalir kat tubuh badan dia memang dalam kumpulan darah'art'. 
(Sah2 la mmg byk yg jeles + busuk hati bila muka Faez yg jd tajuk entri blog aku kali ni)
(Yang baju biru tu, Faez...) Perkembangannya, mmg aku saksikan. Daripada tau sikit jadi tau banyak. Semua itu kerana minat dan penghayatan seni dari lubuk hati yang paling dalam... Tula, teringat masa mula2 dia join Kelab Kreatif dan Seni Foto..Masa tu dia baru tkn 1 atau 2. .Dialah budak lelaki tunggal yang aktif w/p dikelilingi senior yg kebanyakkan perempuan...Tahun ini, dia pegang jawatan Pengerusi kelab.
Ini Sketch Book dia.....Seni bukan paksaan, lantaran itu dia akan berkarya x kira tempat...dan buku ini dia usung ke mana2 saja... (pendek kata, x pernah dihantar.... cikgu terpaksa semak smasa P&P)
Catan2 ni dilukis atas kertas jagung... Mmg mencabar sebab kertas yang sangat nipis & mudah koyak...
Semua ni karya2 Faez. Kebanyakkannya dlm aliran surealisme yg penuh imaginasi..






Kali pertama buat potret penuh...
Catan pada tiang Bilik Seni... kira ni Mural laaa..

Dan....Mural2 ni idea dia..70% dia yang hasilkan..Selebihnya dihasilkan oleh Harith, Ayad, Fuad, Ilham, Ijat dan Faizal.Hampir setiap petang dia mengekspresikan segala rasa pada dinding di belakang Bilik Seni.
Cetusan rasa....sebagai tanda kenangan.... sebagai tanda perpisahan.....sebagai tanda betapa sayangnya dia kepada seni termasuk bilik seni sekali.....
...kerana dia bukanlah orang yg byk bercakap ttg perasaan... jd bila dia berkata2, kata2nya pasti benar2 bermaksud....Dan kata2 ini bukanlah dituturkan pada hari yang sama...tapi hari yg berbeza2...(satu hari, satu dialog..)
"Tinggal beberapa hari jer sy akan tinggalkan sekolah ni" dgn suara yg lirih hampir dgn telingaku.
"Hidup sy banyak kat Bilik Seni ni..." katanya sambil memerhatikan segenap ruang bilik ini. Dan matanya berkaca-kaca....
"Bilik ni banyak kenangan... Ntah bila lagi nnt sy nk datang sini lagi" katanya lagi pada hari yang lain. Lantas dia terus menuju ke arah tingkap n memandang ke luar....Diam n terpaku agak lama dia d situ. Sewaktu menoleh kerana dipanggil, memang jelas matanya merah dan berkaca-kaca....
"Sy nk tinggalkan sesuatu sebagai kenangan dan segala rasa sy pada sekolah ni"  Inilah antara hasil tinggalan dia... 
Dan aku x boleh menipu...kerana aku sebenar-benarnya mmg sangat-sangat sebak mendengar segala kata-katanya itu.... Bukan senang nk dapat  pelajar berbakat seperti dia. 
"Bila-bila nanti sy akan datang lagi..."
Ini antara karya dia semasa menghasilkan kerja kursus KRSV..
Antara sijil yang dia pernah peroleh semasa menyertai pertandingan melukis....Sijil di atas merupakan sijil yang diberi oleh The One Academy.
Untuk ZulFaez...dan semua calon SPM 2012. Selamat menghadapi SPM tidak lama lagi... semoga dipermudahkan, diberi ilham dan petunjuk, diterangkan hati olehNya dan dapat menjawab semua soalan dalam semua M/P dengan cemerlang. Terus berusaha walau pada saat-saat genting begini. Belum terlambat....Jika ada usaha, pasti ada kejayaan...
Faez.. pastikan awak berjaya!!!!!!

5 arts:

Anonymous said...

mmg berbakat sgt amat. den semasa seumur dgn dia pun xhebat..dahsyat dia ni mmg bole jd surelisme artist..n elok berkarya sendiri... -abaiey jr omar

Abdul Rahman said...

dia boleh dapat idea yg org lain susah nak cetuskan..walau sye bukan pengkarya dlm skop ni.. tapi sye yakin dak ni leh g jauh lagi.. =)

mylin said...

Mmmmmemang dia berbakat jd artis surealisme.....mmg dia boleh pegi jauh...tapi dia akan pegi lebih jauh lagi jika berjaya imbangkan kecemerlangan dlm subjek lain....SPM yg akan dtg ni...

ridzuan alwee said...

surealisme merupakan nightmare bagi sy cikgu. whahha
genre yang agak susah,,

mylin said...

hahaha... awk mmg jelas genre lain... realisme... realistik gitu. datang terus dr lensa kamera...

Post a Comment

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 mylinart |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.