Buluh..... dan layang-layang

Musim layang2 dah tiba..... (Festival Layang2 Sedunia Ke-17)
Jadi... sebelum mula buat layang2, perkara utama yg mesti kita tau dan mesti ada..tentulah buluh.... Sebab rangka layang2 dibuat drp buluh (guna rangka plastik / jenis2 logam yg ringan pun boleh jugak...tp tu utk kategori lain... )
Mula2... cari buluh yg sesuai... Kata Wak Sater (pelayang Johor n mentor kami), buluh yg sesuai ialah buluh betung dan buluh galah.... sebab buluh jenis ni tebal, panjang dan tahan lama.....(hahaha...time ni la aku tau jenis buluh...yg aku tau buluh tu guna buat lemang.... buat galah....atau anyaman....rebungnya pulak...masak lemak pedas... Rupa2nya buluh yg digunakan utk buat lemang tu...x sesuai utk buat lyg2...sbb nipis n cepat reput....)
Nk tau lebih ttg buluh (klik sini) Ada byk info ttg buluh.......
Apabila buluh dah hampir kering.... (dibiarkan kering di tempat redup +- 2 minggu) potong buluh2 tu... buang ruas....

Syukri.. pelayang Johor jugak (anak Wak)..... sedang membelah buluh menggunakan alat khas yg dorg anak beranak cipta...
Hahhh.... terus dapat 10 bilah buluh.... kira mcm alat 'jangka' utk potong daun mengkuang utk buat anyaman (buluh2 ni agak pendek sbb khas utk buat Train Kite)
Ni buluh2 yg dibelah panjang2... sesuai utk Malay Kite, Wau atau Ciptaan 2D

Seterusnya.... buang 'ati' buluh (ati buluh tu lembut.. cepat reput n rapuh kotttt)... yg depan tula 'ati'... belakangnya pulak 'kulit'....
Cam gini caranya.... guna parang / pisau... letak kat tengah2 n potong sikit jer...
Pastu kopek... mcm Syukri buat tuh.....
Lagi..... belah kecik2 mcm gini.... (ni utk train kite)
Dannnnn..... raut.... Tu Ayad tgh raut buluh... baru mengaji... ingattt!!.. jangan nipis sangat n jangan buang kulitnya....
Hawa pun sama.... raut buluh sambil pangku anak kucing.... (cara raut yg betul pun wak ajar... alas ngn kain.... yg bergerak tangan yg pegang buluh... bukan pisau/parang)
4 lelaki baru.... (yg baju biru berdiri tu faez... budak lama sdg menunjukkan cara raut pada Paku)
Akim baju pepel... Hamzi baju itam.... n belakang dia Ayad)


ni sampah2 buluh yg diraut......... Pasni kami nk kene buat rangka layang2 pulakkkk.... Tema tahun ni... "Unggas"
Dan sebenarnya....... kami x cari sendiri buluh2 tu.... kami beli jer ngan wak.... (manela budak2 ni reti cari pokok buluh.... buluh jepun tau la kottt)
Adoiiii... seriauuuuuuuu.....

Dag Dig Dug.....

Dag Dig Dugggg
Dagggg Digggg Dugggggg
Aduhhhhh.....
Dagggggg!
Digggggg!
Dugggggggggggggg!!!!!
Aduhhhhh!!!!
seriauuuuuuu!!!!!!!
Cmne niiiii!.....
serammmmmm....
Boleh ke?
Boleh dapat lagi ke?

Suma....Siap sedia...... utk 14 -19 February ni......
Wan, Faez, puteri, isma, hawa, hayat, hakim, hamzi, fakhrul.....kita mulakan melawat Wak Satir minggu ni.......Sabtu ni.... jam 9...pagi

Seni Tipografi

James Brown typography design 1

Tipografi atau bahasa Inggeris Typography (berasal dari kata bahasa Greek typos = bentuk dan graphein = menulis) merupakan teknik dan seni mengatur huruf menggunakan gabungan bentuk huruf cetak, saiz fon, ketebalan garis, garis pandu (line leading), jarak aksara, dan ruang huruf untuk menghasilkan hasil seni aturan huruf dalam bentuk fizikal atau digital. Matlamat utama tipografi adalah mengatur teks (isi) dalam bentuk yang mudah dibaca dan menarik dipandang.

Tipografi dihasilkan melalui pengatur huruf, jurutipografi, artis grafik, pengarah seni dan pekerja perkeranian. Ia pernah merupakan pekerjaan khusus, tetapi penggunaan komputer telah membuka ruang bagi pengguna biasa dan pereka visual generasi baru.

Apa ni?????




no yg anda dial tiada dalam perkhidmatan kami





ni pehal ni.... TST udahler

Koleksi teka-teki

Meh uji minda sambil usik2 ...gelak2...... terutama time2 senggang atau..... masa stress........(jgn bertambah stress udah ler...lebih2 lg kalu x dpt jawab...)

Soalan 1:
Banyak2 binatang... cuba teka, binatang apa yang hebat dalam bidang taekwando?

Soalan 2:
Masa dia hidup, semua org gembira... masa dia mati pulak... semua orang bertepuk tangan. Apakah benda itu?
x dpt jwb nanges....
Soalan 3:
Pekerjaan apa yang selalu ada masalah dengan anjing?

Soalan 4:
Nombor apa yang kebanyakan orang benci mendengarnya?

Soalan 5:
Katak kalau diterbalikkan, tetap jadi katak. Kalau kopi diterbalikkan jadi apa?
ni pehal ada gambo pakcik ni...? hahahah gelak sbb jawapan korg salah...keehkehkeh
Soalan 6:
Ikan apa yang selalu dahaga walaupun dah banyak minum air?

Soalan 7:
Nyamuk minum darah, tapi dia makan apa?

Soalan 8:
Dalam banyak2 tempat, kawasan mana yang manusia jalan mengundur?

Soalan 9:
Benda ni ada banyak kaki tapi bukan binatang. Laluannya ikut landasan tapi bukan keretapi. Kalau pandai cuba teka?

Soalan 10:
Apa yang mahal pada kereta BMW?

Soalan2 ni dipetik dari majalah INFINITI Sains ilusi realiti....tk pakar teka-teki si Ann..
Apa jawapannya.... tungguuuuu...



 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 mylinart |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.