Buluh..... dan layang-layang

Musim layang2 dah tiba..... (Festival Layang2 Sedunia Ke-17)
Jadi... sebelum mula buat layang2, perkara utama yg mesti kita tau dan mesti ada..tentulah buluh.... Sebab rangka layang2 dibuat drp buluh (guna rangka plastik / jenis2 logam yg ringan pun boleh jugak...tp tu utk kategori lain... )
Mula2... cari buluh yg sesuai... Kata Wak Sater (pelayang Johor n mentor kami), buluh yg sesuai ialah buluh betung dan buluh galah.... sebab buluh jenis ni tebal, panjang dan tahan lama.....(hahaha...time ni la aku tau jenis buluh...yg aku tau buluh tu guna buat lemang.... buat galah....atau anyaman....rebungnya pulak...masak lemak pedas... Rupa2nya buluh yg digunakan utk buat lemang tu...x sesuai utk buat lyg2...sbb nipis n cepat reput....)
Nk tau lebih ttg buluh (klik sini) Ada byk info ttg buluh.......
Apabila buluh dah hampir kering.... (dibiarkan kering di tempat redup +- 2 minggu) potong buluh2 tu... buang ruas....

Syukri.. pelayang Johor jugak (anak Wak)..... sedang membelah buluh menggunakan alat khas yg dorg anak beranak cipta...
Hahhh.... terus dapat 10 bilah buluh.... kira mcm alat 'jangka' utk potong daun mengkuang utk buat anyaman (buluh2 ni agak pendek sbb khas utk buat Train Kite)
Ni buluh2 yg dibelah panjang2... sesuai utk Malay Kite, Wau atau Ciptaan 2D

Seterusnya.... buang 'ati' buluh (ati buluh tu lembut.. cepat reput n rapuh kotttt)... yg depan tula 'ati'... belakangnya pulak 'kulit'....
Cam gini caranya.... guna parang / pisau... letak kat tengah2 n potong sikit jer...
Pastu kopek... mcm Syukri buat tuh.....
Lagi..... belah kecik2 mcm gini.... (ni utk train kite)
Dannnnn..... raut.... Tu Ayad tgh raut buluh... baru mengaji... ingattt!!.. jangan nipis sangat n jangan buang kulitnya....
Hawa pun sama.... raut buluh sambil pangku anak kucing.... (cara raut yg betul pun wak ajar... alas ngn kain.... yg bergerak tangan yg pegang buluh... bukan pisau/parang)
4 lelaki baru.... (yg baju biru berdiri tu faez... budak lama sdg menunjukkan cara raut pada Paku)
Akim baju pepel... Hamzi baju itam.... n belakang dia Ayad)


ni sampah2 buluh yg diraut......... Pasni kami nk kene buat rangka layang2 pulakkkk.... Tema tahun ni... "Unggas"
Dan sebenarnya....... kami x cari sendiri buluh2 tu.... kami beli jer ngan wak.... (manela budak2 ni reti cari pokok buluh.... buluh jepun tau la kottt)
Adoiiii... seriauuuuuuuu.....

4 arts:

nuprep said...

alo mylin aa..lu kalu mau itu bulo galah ataupun bulo betong aa..di lumah saye ada lo..memanglh lebih besar..lebih tebal..and lebih tahan lama..bole buwat layang2 aa..buwat kanopi pun bole..mau nanti oder aa..babai aa mylin

awal nie said...

mylin.,maaf nk tnye ad tak no. contact wak sater.. kami ade nk buwt kat festival kt kolej kami.. nnti tlong email bleh ke nfs_poknik94@yahoo.com

Anonymous said...

Salam. Macam mana saya nk dapatkn buluh yg telah siap diraut. Kalau ada, saya nak beli . Kalau ada, boleh email saya ke afifahnabilah207@yahoo.com

mylin said...

Ooooo nak buluh yang dah raut... boleh contact syukri. no fon dia 019-7668897. tq

Post a Comment

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 mylinart |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.