Screen Print your own t-shirts // How-To

macam muda ke tua..

hahahahah... sorila tajuk tu cmgitu... cuba baca citer ni sat (- utk cikgu... * murid)

- Bukak m/s 61 sekarang.

* Tajuk Kesan Ketagihan Media Sosial ya cikgu?

- Ya... awak biasa kan dengan tajuk ni.

* Biasa jugak... hari tu kita dah bincang sikit sblom ujian lisan BM.. mase tu tajuk pasal internet cikgu.

- ok bagus. ingat pun awak.. Sblom awak buat latihan ni masa cuti sekolah nanti, sy nak tanya awak ni... kat mana atau apa medium yang awak gunakan untuk bermedia sosial ni...

* smartphone....
* laptop....
* komputer...
* tablet... ipad
* mesti ada internet cikgu
* wifi...
* gajet cikguuuuuu
* data...online bla bla bla

-contoh media sosial?

* IG
* whatsapp
*wechat
* fb...
* twitter..blablabla..

- ok2 yelah.. betul smua tu... Tapi sy nak tanya jugak ni... Adakah fenomena bermedia sosial ni hanya menyerang satu golongan sahaja... atau siapakah sebenarnya golongan yang terdedah kepada aktiviti media sosial ni ???

* remajaaaa... budak sekolah cikgu...
* golongan muda....
* eh taklah... semua.. anak sedara saya baru 8 bulan dah pandai guna smart phone cikgu.. tengok movie smua...
* semua golongan ..... mak saya... bapak saya pun sibuk whatsapp cikgu...macam2 grup ada...
* nenek saya pun...

- ya betul... memang pekara ini telah dijangka atau yang diharapkan sebelum internet tercipta... inilah namanya dunia tanpa sempadan... semua golongan merasai kehebatan internet n media sosial ni serentak...kita boleh cari dan kongsi  maklumat, boleh simpan dokumen... boleh cari smula kawan2 lama yg lama x jumpa...

* betul cikgu...mak ayah sy setahun reunion ntah berapa kali... pastu bila dah jumpa kawan2 dorg tu, kami anak2 ni disuruh dok meja lain tengokkk kan dorg jer beraktiviti..  bosan la cikgu...

-hahahahah yeke.. Abes, ada ke beza penerimaan atau cara penggunaan antara golongan ni..

* ada cikgu.... mak2ke bapak2 ni slalu kalu nak taip kat wasap lambat... pastu nak touch skrin tu guna jari telunjuk jer ... nampak kaku jer..
* pastu asek x paham.. pastu tanya...cara send gambar...mcm2la.. bila dah tanya n kita taipkan atau pegang lama sikit, nnt mak kata... asek ko jer yang pegang, bila mak nak pandai...
* Ada yang nak sentuh skrin tu asek kene kuku jer cikgu... bunyi tu menyakitkan hati...

- hahahahaha... o awk mmg memerhati yer.... Kalu dorg tanya tu kene la tunjukkan... sbb kecekapan dah berbeza kerana pelbagai faktor... jangan jd mcm kurang ajar.. atau mcm kacang....

*lupakan kulitttt
*ktorg tunjuk la cikgu....
* tapi memangla cikgu... pastu, dorg kalu dah pegang gajet tu mmg 100% fokus sampai xleh buat benda lain... nnt bila kita tanya... dorg tanya.. apa.. apa.. apa?
*kalu kita kan cikgu, boleh 3 dlm 1.. smpai x perasan kita tgh jawap msj.. tgok Ig ke...

-ishhh ish ishh ishh awk2 ni... hahhh ape lagi yang awak nampak... ni dah mcm lari tajuk pulak ni...

* ringtone dorg lagu2 lama... pastu bunyi bukan main kuat... hahahaha
* kami silent... bengang la cikgu.. vibrate jer..
* kalu ktorg pegang gajet dorg marah.... asek gajetttt jer.. 24 jam gajet...bila nak study....Tapi dorg pegang lama2 boleh pulak......

-yela.. dorg dah x sekolah... tengah mesyuarat ke... jawab mesej penting ke...

*... kami pegang fon lama sbb buat homework cikgu... cikgu2 slalu bagi nota, homework ke dlm whatsapp group kelas ..jd mmg patotla ktorg asek tgok fon jer cikgu...

-tau... sy pun slalu bagi arahan dlm group jer...senang... Jadi ledakan fenomena media sosial ni menyeluruh.. terkena kepada semua golongan ... tanpa sempadan, kecuali individu yg anti sosial jer.. dok dalam hutan... jadi manfaatkan... fahami n tunjukkan kalu ada golongan yg x cekap. Ada apa2 lagi sblom sy teruskan...

* golongan berusia slalu guna facebook... org sekarang banyak guna Instagram cikgu... ig...
* oii ada lagi .. ok cikgu sambung...

- ahahahah... awk ni... sy ni golongan brusia la yer... sbb x bukak akaun IG.. malas la nk layan banyak laman sosial... fb.. emel... blog... cukupla tu.. Ok.. tgok smula m/s 61. grafik tu dah ada isi2 kesan ketagihan media sosial... awk cuma buat berpandukan isi2 tu. ingat yer.pasal isi tersurat dan tersirat...
ok selamat bercuti.. n siapkan lathan bertulis ni kat umah...

=awak nampak tua ke muda masa mengendalikan smartfon
=kalu ada kenyataan yang seupa tu... maknanya tua la tu..


 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 mylinart |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.