10, 000 CENDERAHATI.......

Banyaknye......Siapa punya.... kat mane????? Boleh caya ke????

Kalau belum tau......ni info ni....baca lagi.....


Reka bentuk dalam bangunan yg begitu indah ini telah menjadi lokasi untuk menyimpan dan mempamerkan 10,000 cendera hati yang diterima oleh Tun Dr Mahathir Mohamad sepanjang tempoh 22 tahun beliau menjadi PM Malaysia.
Walaupun bukan kali pertama aku ke Langkawi.....tapi ini merupakan kali pertama aku menjejaki rangkaian bangunan sebanyak 3 blok ini (22 Nov '09)....(Dulu x nak masuk sbb ingatkan macam muzium atau ape2 lah...)
Tapi bila dah masuk....aku rasa tempat ni patut jadi lokasi utama setiap pelawat yg dtg ke Langkawi.....sungguh mengagumkan.....dan dapat menyuntik semangat cinta kepada negara, bangga mempunyai pemimpin sehebat Tun Dr M juga rasa patut berterima kasih.....mengenang jasa dll....kalu orang luar boleh kagum dengan kehebatan beliau...kenapa kita tidak?????
Bangunan berseni ni menempatkan himpunan cendera hati Tun yang diterima dari pelbagai negara di segenap pelosok benua... (....cthnye....Russia, Argentina, Cuba, India, Pakistan, China, Vietnam, UAE, Bosnia, Mongolia, Iran, England, Venezueala, Libya, Korea, Indonesia,.....negara kecik....negara besar.....negara mundur...negara maju....negara sejuk...negara panas....negara kering..negara basah.....negara kafir...negara Islam...semua ada...) Tempat ni juga mempamerkan cendera hati dari kumpulan individu, kumpulan masyarakat, kelab, murid sekolah dll...Bangunan ini dinamakan GALERIA PERDANA....Ada pelbagai jenis hadiah....misalnya kain bermacam jenis, arca, kereta, lukisan, catan, tembikar, kolaj, barangan kraf dan macam2 lah....
lukisan potret...menggunakan pensel...x ingat dr mana...
Catan dari Pemimpin Thailand
Potret menggunakan bulu.....
potret teknik kolaj....
Pelbagai bentuk arca......
Jenis pasu daripada logam....
Arca....gambaran suasana di Jalan Chow Kit, KL

Arca luakan....dari benua Afrika kalau x silap


Catan dari China....
Catan....kalau x silap tajuknya....."Dari Tanjung Karang ke Putra Jaya"....kalau salah sorilah...
Catan....aliran impressionisme atau eksperssionisme ni....
Ni pun arca dari benua Afrika jugak....
Patung berkimono.....mana lagi...dari Jepun la......

Kereta F1......Petronas......
Ni keteta milik Tun dulu2 kot...
Hmmmmm......Aku cuma larat muatkan sebahagian kecil jer cendera hati Tun....banyak sangat.....Gambar2 yang aku rakam ni pun sengaja aku papar tanpa sebarang pengubahsuaian... sbb nak nampak lebih tertumpu n visual yg lebih jelas....terus dari Sony Alpha DSLR.

5 arts:

adique said...

syoknya.....napa tak bawak kita pegi sana? kita dah la kipas-susah-mati Che Det ni tau..huhu

mylin said...

yeh yeh...ada jugak member jadi kipas susah mati Che Det tu.......
pi la sana masa honeymoon nanti...boleh pi keliling tasik kat Dayang Bunting...pastu g kasi helang makan... best....

nas aka nieza said...

menarik..plg i suka pasu dr logam tu..sbbnya nampak lain...ade mcm objek u je dlm tu...so, i namakan pasu tu sebagai mylin's vase...hehe

mylin said...

heheheh.....tu objek apa ntah....makhluk yg tetiba terselit sbb....gambo dia susah nak dapat...dalam cermin jer baru ada.....cermin ajaib....

Anonymous said...

apolah eko ni mylin..galeri tu kwn baik den lh yg arkiteknyo..sebonarnya ado 1000 lg cenderahati dlm stok yg tun m suruh den simpan dan buek galeri di kolo pilah..klu eko nak mintak pun buleh dtg jo sini..den bri apo sajo yg eko nak..cermin ajaib ado..sarung cadar ado..rahsio tahilalat ado..mcm2 suvenor ado...datang yo..

Post a Comment

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 mylinart |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.