Jom kita ke Batam - Hari Ketiga

Hari ketiga : 19 Oktober 2014
Pagi tu, kami dah siap packing barang... mmg jumlah muatan dan beg bertambah. Mana nak letak kek.. mana nak letak t.shirt baru... spender baru ahahah.. telekong baru dll.. ni gmbr atas tu painting guna cat minyak rasanya, dah masuk hari ketiga ni, puas aku mikir maksud yg tersirat disebalik catan tu.... 
Ni simbol n identiti korporat Nagoya Mansion Hotel & Residence... puas hati... bersih n selesa. 
selepas sarapan, terus check out....
Ruang lobi lagi... mmg luas... ada byk ruang...
Harga utk 3 hari 2 malam Rp1,186,200.00. lebih kurang RM340.00 gitu la... mmg murah... kalu ikot gred hotel 3 bintang ala2 Hotel Concord Kl ni mau dah RM240 semalam utk katil deluxe..
Sementara tunggu Pak Hendra, kami dah kluarkan siap beg2.. backpacker n beg yg baru tumbuh.... kemarin xde...
Kereta Avanza hendra dah sampai.. kene scan dgn pegawai  keselamatan...
Destinasi pertama sebelum ke Batam centre... mstila g Matahari, Nagoya Hill... kali ke tiga tukar t. shirt... yg ni pasal binatang yg melekat pd t.shirt tu smlm chasier / kasir x tanggalkan.. jd cmne nak pakai...  nak masuk dlm Matahari punya la malu. sbb bila lalu msti ada bunyi... tettttttt!!!...
Pastu ke Simpang Rujak / Seraya.... semalam Hendra dah janji nak tunjuk tmpt rojak paling sedap di Batam sesudah kami cerita kes rojak bebek yg selebet berdekatan Nagoya Hill tu... Hahhh inila tempatnye.... Ingat tau, gerai No.1. pemiliknya Ibu Gus...
Sepanjang jalan ni mmg semua org jual rojak... pagi2 gini dlm jam 10.00  waktu Indonesia dah bukak dah kedai rojak. tp org belu ramai lagi... (kalo nk tau, sebelah kiri gerai tu  ada gaung... seriau)
ni yang ganteng nila namanya Hendra.. asalnya dari Padang, tp dah dok kat Batam lebih 15 tahun... sesape yg rasa nk ke Batam n pening nak cari pengangkutan n terus merangkap tourist guide, inilah orangnya.. kalu nak no. telefonnye.. cuba check kat cerita hari kedua... orgnya bagus banget... ni promosi ni... en azman suamiku n the gang pun meronda Batam dgn dia thn lepas..
Ok... rasa sebungkus dulu.... nk try betul x sedap rujak yg hendra rekemen ni...
Tgok muka 2 org ni korg rasa sedap ke tidak rojak tu???? confuse kan!!!!
Dalam aku rasa kompius tu... ehehhh mak engku zairul terus tempah 3 bungkusss utk bawak balik... mak aiiii satu utk aku, satu untuk engkau.. satu untuk engkau.... tqvm.. yihaaaa bwk balik Johor... nk makan sesama fmly nnt... (ntah sampai umah pukul berapa ntah)
Cewahhhh... sbb dah rasa sedap kan... maka aku pun xlepaskan la peluang utk menghalakan lense dslr ku utk merakam perbuatan yang dilakukan oleh Ibu Gus.. Haa tu lesung leper... mana nk dapat lesung cmgini yerkkk!?? ahahah bersihkan lesung ni.... tempat pun bersihhhh.... tersusun... dan meyakinkan!
Mula2.. letakkan cili, garam n belacan....
Pastu dilenyek2 gitu... botol sebelah kiri tu, air asam yer..
Gula melaka... gula melaka lebih baik drp gula pasir...
Petis ke pati udang gitu laaa kiranya... mcm kuah rojak Mak Bee kat Tapah gitu la agaknyer..
Aaaa ni Buk Gus tengah cedok kacang tanah yg dah ditumbuk... (kalu tgok yg atas tu nmpk buah2an yg dimasukkannya... ada mempelam.. nanas.. timun.. jambu batu n jambu air...
Yang ni kacang tu dah tergaul sebati... n dia cedok masukkan dlm kertas pembungkus...
Bungkus pun ada cara.... selamat dan x tumpah.... serius selamat dimakan w/p aku smpai Johor dah jam 8.30 malam hahahah sedap sehingga menjilat kertas... hihi.... (Asheeq lagi hebat, sbb dia makan esoknya... elok lagi sbb dia masukkan dlm peti sejuk)
Ok sesudah tu... kami terusla ke Batam Centre... ternampak la hotel yg agak unik ni... ala2 egypt...sambil2 tu hendra terus bercerita.. mcm2 cerita... n cerita yang xleh lupa pasal betapa 'bandel' nyer dia smasa zaman sekolah... kisah dia tampar punggung cikgu perempuan muda gara2 nak dapatkan duit taruhan.. ahahahah
Yeah... dah sampai jeti.... Batam Centre.. 12.30tgh (waktu msia) msti jalan .... Sempatla beli rokok bebas cukai utk en azman.. x beli kang dia bising w/p si zairul n asheeq pun dah bising... tp serius aku kene tipu... harga tu cina tu naikkan lebih Rp5000... kurang asam... harga yg aku bayar x sama dgn harga yg kat label kecik cinonettttt tuuu... gara2 nak cepat la tu.. dah naik feri baru check...
Feri mse tu mmg penuh.. sesak... banyak betul org Msia yg melancong kat sini... smpai rasa berat n menyebabkan feri bergerak perlahan...  xmacam mse pegi haritu... laju gila... tp dlm sesak2 tu kami duduk bertiga w/p kerusi 4.. ahahah sbb beg mintak duduk satu kerusi...  sori la yer... tp nmpk smua org duduk. kalu ada yg berdiri mmg kene mengalah la kannn...
Dlm kelembaban pergerakan tu mampu jugak tgok kiri kanan, sesekali  tertengok jugak tayangan video... pun cerita zaman mak2 aku dulu... filem Indonesia pulak tu.. jap nak ingat tajuk.....  yang ada penyanyi Dangdut Roma Irama gitu.... hahhh gugel.... yg ada lagu." bergadang jangan bergadangggg...kalau tiada artinyaaa..." ntahla...
Alhamdullilahhhh dah sampai jeti Johor..... 1 jam 45 minit... lama kannnn....2. 15 ptg sampai 
nampak la The Zon.... yg kononnya byk barangan bebas cukai... tp dah mcm x merriah n banyak kedai tutup dahhhh...
Selesai jer urusan bayaran parking.... terus jer kami menuju highway plus tp x terus ke air hitam... ahahah sbb kluar senai n menuju Johor Premium Outlet.(JPO).. x puas membeli barang kat Batam la tu... Yg pertama sbb nak  solat zohor n asar... pastu makan kat sini.. Absolute Thai...
menu mmg macam...  utk org yg dah penah rasa makanan Thailand yang di masak di Thailand.. mmg rasa Freshhh... dan mmg akan kata... makanan kat Thailand mmg terbaikkkk!!!... semua menu sedap..
yang aku teringat2 sangat.... pulut mangga ni...
laksa Thai.... n green curry... pun sedappppp gila....
nasi goreng n somtham.. pun sedap...
Ni jus mangga n durian belanda.... pun sedapppp!!!!... Dah makan... jalan2 n dapat hasil tangkapan.. Ada banyak sale... tp x menelek banyak tempat... sbb nk sampai umah sbelum jam 9 kononyer..
dpt jam tgn branded... murah... Kbetulan betul.. Swatch watch skin ladies... kaler kegemaranku, putih. less 70%. daripada RM360 jadi RM108.... Asheeq rembat 3 biji terus..
  terus balik Kluang...
sebelum maghrib kami dah gerak balik... n sampai umah dlm jam 8.30 mlm gitu....
Sampai umah jer terus keluarkan rojak td... n kek2 yang aku beli tu... kek durian, buah naga n pisang..
kaya dengan taburan cheese parut.... survenir yg lain x tunjuk.. xsempat...
kesimpulannya.... sesuatu perjalanan tu lebih indah semasa kita mengimbau semula peristiwa.. semasa melaluinya tu mcm biasa jer... sbb tu w/p cerita ni sempoi jer, aku suka tulis dlm blog... sebagai kenangan.. sebagai album.... "kerana ini adalah kenangan..." cewahh!!
Kesimpulan tentang batam pulak.... Batam berbeza dengan daerah lain di Indonesia yg aku pernah jejak la... Tanjung Balai bandar kecil yg nmpak klasik.. banyak moto..agak kotor tp sesape yg suka shopping telekong, batik, baju sulam, t.shirt n jean tiruan.. mmg banyak...
Bandung... Bandar besar... macet... nmpk darjat tinggi n rendah.. pengamin...  Pasar baru, Toko Tiga.. Shopping giler..... Tangkuban Perahu... Puncak.... 
Jakarta... lebih moden.. bersih... byk arca... tugu monas... shopping jugak..
Batam.... Pembangunan... bandar baru... moden.... handbag... seafood...tebang pokok... ratakan tanah.... pembinaan... rumah kedai.. shopping Mall... SPA... Nagoya Hill.. Pusat Pelancongan yg dapat gelaran menuju ke arah Bali... (ntah sape yg bagi label ni.. aku terbaca) ada pengaruh Singapore n Malaysia... Ada unsur2 perniagaan 'ayam'.. tp aku x nmpk sbb aku perempuan kot, x mungkin cari... kalu lelaki msti tau, sbb mencari... (hasil pembacaan jugak ni mcm blog mazidul) Dan bila tulis part ni aku jadi sedih la dgn bangsaku... hwuaaaa....
Lagi... jalan agak sibuk.... tp mcm agak berdebu dan laluan utk pejalan kaki kurang...
dan... bila dipikir2 balik... bila tgok gmbar, aku mcm x percaya boleh pegi Batam bertiga sahaja dgn 2 wanita anggun tu.. ahahaha.. percutian ala2 backpacker gaya kami... adventure gaya kami... Tu pun hanya sebahagian tmpt jer yg smpt kami pegi... ada tmpt menarik mcm Pantai Turi di Nongsa Batam tu mmg x dpt nak pegi... 
kalu nak baca.... cerita hari pertama
cerita hari kedua...
cerita hari ketiga...


2 arts:

Tolep Coy said...

Best gak kak, sy tiap2 bulan gi batam.., dah bosan la kak.
Psal sy orang Palembang Darussalam - Sumatra
So, time nak balek mestile transit kat batam..

Huuu.., xde yg best la kecuali Aweknye...huhuuu

mylin said...

Taleb Coy dok kat mne skrg...??
Palembang ok x? Ada tmpt menarik?

Post a Comment

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 mylinart |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.