Jom.. cuba Skuba pulakkk....

Apa salahnya kan!!!...Cubalah sesuatu aktiviti yang tidak pernah kita lakukan.... pasti ada pengalaman baru...
Nama Program : Pengenalan Sukan Selam Skuba
Tarikh : 15 Julai 2012 (Ahad )
Tempat : Kolam Renang, Tmn Kluang Barat
Anjuran : Taman Negara Johor Kepulauan Mersing
Punca terjerumus : Cikgu2 PSV...Cikgu Khairol offer cikgu Yuszairi.....pastu yuszairi pulak offer aku...pastu...pastu....
Teori yg disampaikan oleh tenaga taman negara yg juga merupakan cikgu di STAB. Peserta pun student STAB...
Aku pulak, bawak Cikgu Azizah....dia tengah cuba "kasut skuba"... tak tau nama dia. 
 Ni pun antara barang2 lain yg diperlukan oleh penyelam...pun x brape nk igt namanya sbb sibuk berbual kat blkg...hahahaha. Yang kuning kt belakang tu..."air tank" atau kita panggil tong gas...mcm gas masak la pulak kann!!
 Ni rupa kolam renang tmn kluang Barat dr jauh....
 Yg ni namanya batu pemberat....
 Mmg berat....rupa2nya penyelam2 tu bwk batu pemberat ni... bukan 1 btuk....tapi guna banyak....terutama kalu penyelam tu kurus....kalu x bwk benda ni,,,karang asyik tertimbul kat permukaan air jer... sebab susah nk tenggelam.... ringan sangat....
 Hah ni sesi mencuba di daratan.... beratnya balang gas tu...30 kg ada tu...hampir terlentang...
 Hohhh...!!!
 eh!! cikgu Harry dr Kahang timur pun ada jugak....
 11.00 pagi kami dikehendaki berendam n 'lupa daratan'.... dari kiri...Yus, Harry, Asfaizal, Khairul...n sape ni ek.... sori x tau nama
 Cikgu Zainal Abidin Al-Haj...dr SMK Tmn Kluang Barat... mmg dah pro dah ni...
 Dgn Yus yg x de limpa...tp bersemangat tinggi w/p tangan kiri dia tu tulangnye besi...xcaya!...kene caya...
 Mek Zah....cuba menyelam dulu....
 Harry Posing sblum menyelam...


 Bila dah masuk dlm air, x rasa pulak ar tank tu berat.
 Akukah itu? Setelah terminum air...air masuk idong...masuk mata segala....akhirnya, Coach kata bagus...boleh menyelam lebih 5 minit sambil berenang...jd boleh la amek lesen menyelam....tapi kene korban 3-4 hari g mana2 pulau...n kene menyelam berjam2 sehari....pastu sediakan RM sekurang2nya RM1400....
 Kesimpulannya.... aktiviti ni memang best...n menyedarkan aku betapa sukarnya penyelam2 nk duduk dlm air. Selain pakaian n aksesori yang keliling pinggang...dorg kene jaga benda kat mulut...kat mata..kat hidung....kene pastikan air x masuk mata...mcm2la...belum lagi cabaran2 lain kat lautan...
 
 Tula...bila kita tengok tv, penyelam2 kt dlm lautan tu mcm best n senang jer kan....Dapat tengok hidupan marin yg mmg dah sah2 berbeza dgn daratan ni kan...Respek la kat mereka....
Jam 2.30 aku n zah balik....cuaca x brape elok...bunyi guruh... pengawal kolam pun dah mbebel berkali2. stiap kali terserempak ngn aku dia mbebel...(lelaki yg kuat mbebel) 
* Penganjur benarkan peserta x pakai pakaian renang..ape xnya, mika2 suma pakai sluar track dgn t.shirt  jenis mcm2...ada yg cotton, jersi la
* igt dorg dah bayar, boleh buat sesuka hati dorg ke...mmgla dorg punya duit...tapi tula, duit awak, tapi ni kolam saya...kalu x nk dengar arahan, jgn bagi duit awak...n sy x bagi guna kolam saya...
* Ni dah ada guruh, mana boleh buat aktiviti lagi....karang kilat menyambar...habis semua rentung....bahaya ni...
* Apasal Kementerian pendidikan x sediakan kolam renang utk pelajar beraktiviti...ni harapkan kolam renang swasta...atau tentera punya... cubala buat sendiri..satu daerah satu kolam....kan senang. Bukan mahal pun....setakat puluh atau ratus2 ribu jer...
* hey...pening kepala saya....ni semua tanggung jawab saya ni...kalu bos sy nampak ni bising ni..kitorang ni jenis ikut disiplin...pot pet pot pet pot petttt......

Adoiiii poneng kepalo dennnn!!...
Nak amek lesen menyelam x????

0 arts:

Post a Comment

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 mylinart |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.