Rumahku Terbengkalai

Isu rumah terbengkalai bukanlah satu isu baru....tapi isu yg dah lapuk dan hampir basi... Boleh dikatakan setiap minggu mesti ada cerita pasal rumah terbengkalai tersiar dalam TV3, lebih-lebih lagi sekarang dah ada segmen "Aduan Rakyat".

Kesian kepada pembeli rumah yang kene bayar ratusan malah ada yg ribuan setiap bulan....Antara kes yg pernah disiarkan dalam Buletin Utama TV3..ada yg dah 5 tahun, 10 tahun....malah ada yg cecah 20 tahun....sampai ada pembeli tu yg dah duduk "rumah bawah tanah"...
Tapi rumah x siap-siap jugak....Tapak rumah jer yang ada....tu pun dah semak samun...pokok seri bulan ni pun dah tinggi mengalahkan rangka rumah tu....
Imej dalam foto ni...adalah rumah kami....pembeli rumah2 ala bungalow/banglo di Taman Sri Lambak (Bandar T6), Kluang, Johor.....Kami beli rumah ni pada tahun 2003 dan mula membayar setiap bulan paling kurang RM400 dan paling tinggi RM1000....sejak pertengahan tahun 2003....Sy mula bayar pada Oktober 2003 sebanyak RM500......Cuba bayangkan.....
Sampai sekarang ni, sy dah bayar selama 94 bulan (7 tahun 10 bulan) iaitu sebanyak RM47000..... Kalu sy x beli rumah ni....apa sy boleh buat dgn duit ni?????? macam2 kan....!!! boleh beli kereta nasional sebijik lagi....kalu x BMW secondhand...hahaha....atau boleh melancong pegi Italy 2x dah....menyara keluarga.....Kalau guna utk pegi mengerjakan haji/umrah pun dah boleh pegi beberapa kali.....Tapi kami cuma dapat tengok rangka rumah saja....
Tengok tu....kalu yang dah berdinding dan berbumbung....tapi pun belum siap jugak....Dah semak samun dah.....Kenapa kami beli rumah ni....????Ooooo...byk faktor....antaranya kerana rumahnya sebuah-sebuah....pastu, kawasan yg strategik, harga berpatutan dan....kejayaan USRA (pemaju) dlm pembinaan Fasa 1, 2 dan 3. Yg kami beli ni Fasa 4. Majoriti....pembeli rumah yg terbengkalai ni adalah warga pendidik.....Cikgu...
Kesian cikgu-cikgu ni....lama sgt menunggu rumah siap sampai ada yg beli rumah lain...Apataknya....dah 8 tahun tunggu tapi rumah x siap jugak...Bukan kami x bertindak....dah macam2 buat dah...termasuk menghubungi menteri (Dato Hishamuddin Tun Hussien....Ahli parlimen Sembrong...kaw perumahan ni terletak di kaw Sembrong) ....dah pernah keluar dlm Buletin di TV3 tahun 2007 (kalu x silap)...meeting mmg selalu....tapi entahlah......Kami dah x tau nk ngadu ngn siapa.... Tolonglah kamiiii......ni merupakan "ADUAN RAKYAT" ni......Sesiapa yg rasa2 nak tolong.....telefon...019-7731480

4 arts:

maza said...

aduh! Jihad besar ni..

betul2 menganiaya org!
pelik betul (buat2 pelik), rumah tak siap loan kena gak bayar! Apa buta ke pihak bank tu?!
Dah kelabu asap ke pihak pemaju tu?....

ker ada udang sebalik mee?! ahaks..

ARAJ said...

hmm..saya sebagai jurutera akan datang aman kesal dengan tindakan seperti melepaskan batuk ditangga(btul ke?) hihih.. ha kesian orang yang mnjadi mangsa...ni la akibatnye menyalah gunakan kuasa dengan memesongkan duit tu.. kalau nak mula ni mngmbil masa gak cikgu..sbb bnyak proses dia..tak silap saya ade 7 atau 8 proces...sebab tu kerajaan nak buat konsep siap dulu baru jual. hah...untuk mngelakkan bnde mcm ni berlaku...=)...yang penting...sabar ye cikgu...

mylin said...

Maza n Araj.....nilah 'kisah benar'.....meh ler tolong kami....

ARAJ said...

hmmm stakt ni saya hanya bisa tolong simpati je...nnt3 cikgu..kalau saye kerja nnt saye usha2..hihihi

Post a Comment

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 mylinart |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.