MACET LEBIH 2 JAM....Dari Jakarta ke Puncak

.......ni sambungan....peristiwa berlaku pd 6 Jun 2010.....(xpe kan...ni kan blog aku....mcm diari aku....lambat pun x pe...asalkan aku ada catatan sendiri...pengalaman ni)
Peristiwa "macet" (jam) selama lebih kurang 2 jam ni memang x penah kita jumpa kat Malaysia...kalu kat KL pun kereta masih boleh jalan jugak...w/p perlahan. Tapi masa kami otw ke Puncak...Nak masuk simpang ke Puncak tu kami kene tunggu 2 jam....sbb nk bagi laluan orang dari Puncak turun......kejadian macet ni dah jadi perkara biasa bg orang2 sini terutama orang kampung....dah jadi macam "pesta" atau satu cara utk cari sumber pendapatan......tengok budak2 kecik ni.....main gitar sebarang jer...grenggg...grenggg...grenggg...hulur tangan utk dapat bayaran persembahan.
ni masjid kat tepi jalan tempat macet tu.....
orang2 Jakarta yg lalu kat sini dah biasa dgn hal ni...diorang keluar kereta...lepak2.....makan2....apa taknya....DUA JAM beb............(hahahaha...tengok mamat Indon ni.....keluar....cari makan...hisap rokok....pastu En. CYM sibuk soh aku tengok mamat ni...n shoot gambar dia......korang tengok mamat ni macam siapa??????)
Haa tengok tu dia tengah isap rokok.......
......kereta berderet2 panjang...berlapis2...orang kampung pulak buat konsert berjalan......
Pisang pun ada dijual.....kawan2 dlm bas beli...2 sisir...Zairul yg beli kot..habis kitorang belasah...2 jam...lapar....
menjual pelbagai barangan dagangan dari satu kenderaan ke satu kenderaan......kami x berani keluar....sbb takut kene 'keroyok'.....lebih baik dok diam2 dalam bas......
Ada jual air botol...cekodok.....tauhu goreng...kacang..kerepek...n...macam2 la.....banyak pulak penjajanya....pastu jual benda yg sama......kakct beli kerepek...tapi lemau...hahahaha
Ni la cekodok yang aku soh pembantu / sepupu Asep si Minu belikan....RP5000 dapat banyak jugakla....
Pastu kene makan ngan cili idup.....kalu kat Johor makan ngan sambal kicap kan.....
Penat sangat tunggu....lepak2 la dulu kat tepi kereta......tengokla.....sepanjang jalan....kitorang je yg kecut dok dlm bas jer....
haaa.....bersantai lagi......mcm filem hindustan.....tapi ni lelaki ngan lelaki......
Tengok....sampai malam barulah kami dapat bergerak.......dari jam 4.00 hingga 6.00 waktu Jawa Barat.....lama kan......budak2 kecik dalam bas dah melalak2 dah....Kesimpulannya.....bertuah kita dok kat Malaysia....rakyatnya sikit.....peluang pekerjaan banyak....sumber pendapatan macam2.... kat Indonesia...susah...ni baru kat satu tempat ni....kalu nak cerita lagi.....mmg x abis2....macam2 cara rakyat Indon cari rezeki.....baling buih kat cermin kereta pun cara cari rezeki....budak kecik..umur 3-4 tahun dah jadi pengemis...orang yg meminta2...macam2 la....nanti kalu ada kesempatan aku cerita lagi.........
.....semua foto hasil dari DSLRku...NikonD5000....hmmmm puas hati.....tapi melalui 3 lapisan kaca.....kaca lense...kaca filter...kaca tingkap bas.....

6 arts:

Wak Jengkol said...

Salam..

Laki ngan laki..bahaya tu..
Tp di indonesia apa2 aja pun boleh buk!!..hehehe

mylin said...

hmmm tula wak..
apapun bisa saja di sana...

Wak Jengkol said...

Dengan semangat 1 Malaysia...Malaysia pun boleh..hehehe

asheeqmazmi said...

kak lin..yg bli pisang tu sy la..idr5000 jer dpt 2 ikat pisang masak ranum..murah kn.yg mamat spek isap rokok tu mcm...tuan AKBAR kn..hihiii

mylin said...

Sori la....mmg x tau sape pnya pisang...main belasah jer....terima kasih ea....hahahaha...kenyang den...
Mamat tu...sekali pandang mmg macam...dua kali pandang....hehehehe...errmmmmm nak kata ape ek???? Akbar lebih menarik kot....Mamat ni nampak ganas laaa.....hahahaha

zairulakmal said...

hensem lagi si Akbar la..tapi ader ler miripnya...ish bila ingat pasal macep ni tak sanggup dah rasanya...2 jam beb dok dalam bas yg sempit tu...ngan si Aiman nya dah resah gelisah...anakku Alia nak buang air ler...terpaksa gak turun pergi surau...nasib ader surau kat bawah tu..takut2 pergi gak...pengalaman yg tak dapt dilupakan lah kat situ...stress...buang masa jer kat situ..kalau pergi pasar baru dah berapa pasang baju dah leh beli...

Post a Comment

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 mylinart |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.