Leonardo Da Vinci THE GENIUS (1452 - 1519)

Potret diri Leonardo Da Vinci (atas: ketika muda. bawah: berusia)
Awal tahun yang sangat sibuk ini, tidak dapat mematahkan semangatku dan tak sanggup aku melepaskan peluang yang cuma datang sekali ini berlalu begitu sahaja...Aku tahu...belum tentu ada peluang kedua untuk aku menyaksikan sendiri pameran penuh inspirasi hasil kebijaksanaan seorang genius terhebat yang pernah dikenali dunia.

Akhirnya, pada saat-saat akhir pameran diadakan(berakhir pada 17 Januari 2010) iaitu pada 16 januari, aku dan kawan-kawan yang sekepala dapat juga ke Pusat Sains Negara di Bukit Kiara untuk menghayati dengan mata kepala sendiri kehebatan beliau. Sungguh mengujakan,... menakjubkan dan macam-macam rasa ada dalam kepala aku....(Bagi sesetengah orang.. mungkin buang masa jer pegi pameran sebegini....tapi bagi aku pulak....adalah sangat "bodo" kalau aku x pegi tengok pameran tu.... aku yg bodo tau...bukan korang....hahaha).

Tapi sayang.... kami tidak dibenarkan mengambil gambar di bilik pameran walaupun ada membawa surat memohon keizinan daripada boss untuk pihak penganjur....(huahuahua...sedih amat...penat aku mengusung Nikon D5000...si Akbar pulak mengusung Sony A200. Hurmmmm.... kami cuma dapat amik gambar kat luar bilik pameran jer... Nasib baik PA dia bg buku 'Pek Pendidikan" yang banyak informasi tu..)
Ruang legar di luar bilik pameran. Terdapat poster gantung yang mempamerkan karya Da Vinci, dari kiri: Pakaian menyelam, kereta kebal, potret diri dan karya agungnya, La Joconde atau Mona Lisa.
Sebanyak 188 bahan pameran termasuk 65 bahan pameran bersaiz sebenar dan mesin ciptaan interaktif yang dibawa khas dari Itali yang diiktiraf dunia hasil Leonardo Da Vinci (1452 - 1519) seorang perekacipta, pelukis, ahli sains, pakar anatomi, jurutera dan arkitek yang sangat gemilang pada abad ke-14.
Mona Lisa dan 25 rahsianya....ketahui dalam entri akan datang.
Bagi kawan-kawan yang ada minat tapi tak berkesempatan pergi ke pameran itu, aku akan ceritakan serba sedikit apa yang tersembunyi atau rahsia di sebalik karya-karya beliau pada entri akan datang. Intihanya, pameran ini memang sangat bermaklumat dan jadi sumber inspirasi.Peserta mini lawatan....dari kiri Asheeq, Asrul, Darwisy, Akbar, Mylin.Beli cendera hati kat luar bilik pameran.....aku berabis sampai RM75...
Ni sumer gambar telatah diorang yg sempat aku rakam guna Nikon D5000....kecuali gambar Asrul n Darwisy kat atas ni....guna Sony A200... Hepi la tgok gambar ni...Membeli cenderahati banyak sangat....sampai x sempat simpan bil...resit...Asheeq termelekat kat dinding Pusat Sains...kesan perspektif...
Ilusi.....berangan masuk dalam akuarium / kolam ikan....dikelilingi ikan kap Jepun....
***Untuk Nolee....sori, x bgtau ngko aku ada turun KL....lain kali aku turun lg...sama gak ngan As n Erin...sori

3 arts:

nas aka nieza said...

menarik photo leonardo da vinci tu....muda smpai tua janggut tetap maintain.....

Anonymous said...

ni yg den ati panas ni..eko p kl tsk singgah nogori yo..sini ado jogak da binci..eh sapo mat ensem tu..bf eko yo mylin..yolah berompat jo ko poi..bagai kelapo dibolah dua nak buek dodol..apopun den jgn eko lupokan..den pn nk jugak jdi bf ko yo..kito bgkan da binci dongan mylinlisa..yahu..

mylin said...

hihihihahahaha...lawaknyer....
den ndak jugo poie nogori tu....tapi tunggulah nanti...teringin bonar den nak makan maggi masak lomak cili api....hehehehe

Post a Comment

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 mylinart |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.