Formula One -Abu Dhabi 2009


Vettel juara penamat musim Formula Satu

ABU DHABI - Pelumba Jerman, Sebastian Vettel memenangi perlumbaan penamat musim Formula Satu (F1), Grand Prix (GP) Abu Dhabi yang pertama dimulakan pada siang hari dan berakhir waktu malam dengan pasukannya Red Bull mencapai kejayaan di dua tempat teratas, semalam.

Pelumba berusia 22 tahun itu menewaskan Mark Webber dari Australia dengan kepantasan selesa 17.8 saat di bawah lampu limpah bagi kemenangan keempatnya musim ini bagi memastikan tempat kedua keseluruhan dalam kejuaraan ini.

Pelumba Britain pasukan Brawn GP, Jenson Button yang berjaya merangkul gelaran juara dunia pada GP Brazil Oktober lepas, menamatkan musim ini di tempat ketiga GP Abu Dhabi selepas mengekori Webber dan mengejarnya rapat dalam pusingan penghabisan.

Sementara itu, bekas juara dunia, Lewis Hamilton daripada pasukan McLaren, terpaksa menarik diri selepas berlumba 20 pusingan daripada 55 lap di litar Yas Marina gara-gara masalah brek biarpun mendahului dari petak depan.

Pelumba Britain itu memberitahu menerusi radio bahawa "kami mungkin menghadapi masalah brek kanan belakang" selepas hentian pertama di laluan pit dan kembali ke garaj di mana pasukan memberikan arahan, "kita tidak boleh terus berlumba".

Kategori pengeluar kejuaraan dunia juga sudah ditentukan di GP Brazil 18 Oktober lepas yang menyaksikan ia milik Brawn GP. - REUTERS.

Add to Google

1 arts:

Anonymous said...

yola den ucap tahniah teruno pujaan eko iaitu jesenbutang yg ensem mcm den ni da jadi juaro f1 2009 ni..den cdg mgu dopan eko poi london ngte dgn jesenbutang tu ajak dio pando keto f1 msia..klu dio tknk eko suruh dio bukak kodai butang zip dan bungo alamflora eko tu..bukak dikodai jln TAR kl yo..alah sobolah kodai tilik nasib tahilalat tu..

Post a Comment

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 mylinart |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.